Tuesday, October 30, 2012

halal dan haram sebelum maruah

Tanggal  27 October aku bermimpi diberitahu dan diperlihatkan perbuatan buruk seseorang yang rapat dengan ku dibelakangku ...ketika orang tua itu memberitahu aku dia duduk disebelahku tetapi tidak memandang ke arahku....setelah melihat kejadian itu aku lantas menjawab kepadanya

"halal dan haram harus didahulukan sebelum maruah..kerana sekiranya mereka mendahulukan yang halal dan yang haram ..maruah akan mengikut "...aku terjaga ...personally aku tidak faham dengan apa yang aku katakan dalam mimpi itu..kenapa pulak halal dan haram mesti didahulukan dari maruah..tetapi bila aku kaji semula dapat aku simpulkan..sekirannya kita menjaga setiap dari makanan dan perbuatan kita dari sumber yg haram dan mengambil hanya yang halal..ianya akan dapat mejaga maruah kita dan terhalang kita dari sesuatu yg akan memalukan dan memburukkan diri kita ..tetapi kalau kita hanya menjaga maruah kita tanpa memperdulikan hukum halal dan haram..ianya tidak akan kekal lama kerana maruah buleh dipengarhui oleh hawa nafsu yg jahat..emmmm

No comments:

Post a Comment