Monday, March 25, 2013

Berhadapan dengan ujian dan dugaan Allah swt

Bila kita berhadapan dengan masalah yang menganggu jiwa dan raga kita. Ianya pada pandangan mata kita amat sukar untuk kita terima dan amat sukar untuk kita menghadapinya..INGATLAH....kembalilah kepada fitrah kita dan siapa diri kita...kita ini hanyalah manusia yang lemah dan tiada daya kita melainkan dengan kuasa Allah swt. Sememangnya kita di jadikan di muka bumi ini untuk menghadapi ujian dan dugaan seperti mana firman Allah swt didalam Surah Al-Ankabut Ayat 2..


Setiap dugaan dan ujian yang terasa berat untuk kita tanggung hendaklah kita mulakan dengan menerima..menerima...menerima..dugaan tersebut....setelah kita menerima barulah ketenangan dapat kita rasai. Hanya dengan jiwa yang tenang baru kita dapat memikirkan langkah untuk mengatasinya. Mulakanlah jiwa yang tenang itu dengan bismillah dan berfikir bagaimana tindakan yang harus kita mulakan untuk berhadapan dengan situasi tersebut..

Sekiranya kita masih lagi tidak mendapat cara dan jalan untuk menyelesaikannya...ingatlah...kita makhluk Allah swt dan dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita. Berbaliklah kita kepada mukjizat Allah swt..dapatkan ia..dan mintaklah pertunjuk dari Allah swt..dan rujuklah Alquran..kita akan dapat jawapan dari apa yang sedang kita hadapi..insyallah.

Sabda Rasulluallah saw yang bermaksud:
“Demi Allah yang jiwaku di tangannya! Tidak Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan ada kebaikan baginya dan tiada kebaikan itu kecuali bagi mukmin jika memperoleh kegembiraan, dia berterima kasih bererti kebaikan baginya. Jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.”

No comments:

Post a Comment