Wednesday, September 12, 2012

Hatiku kau kunci hanya untukmu illahi

YA ALLAH...

diwajah nampak tenang
diwajah nampak berseri
diwajah nampak ketabahan
diwajah nampak keriangan

tenang hanya hati yang merasa
berseri hanya pada wajah yang dimamah usia
ketabahan hanya pada jiwa yang ketara
keriangan pada hati yang berbunga

terduduk aku hari ini mengenang kesilapan silam
aku tahu itu adalah dugaan semata mata
terduduk aku mengenangkan dosa aku yang silam
aku tahu itu untuk kesilapan aku yang nyata
terduduk aku mengenangkan kedaifan aku pada ilmu yang mendalam
aku tahu itu untuk menguatkan aku menghadapi hari muka

aku pasrah seperti dian
aku kabur dalam terang
aku lemah dalam kekuatan
aku lemas dalam ketenangan

tergetar terkadang-kadang
merusuk jiwa yang kadang-kadang tegang
menikam kalbu apabila dia datang
tak tahu pada siapa yang harus ku terang
melainkan kamu yang tahu pada siapa yang ku bentang

aku tidak mampu berdiri sendiri
mengharapkan dikau melahirkan jati diri
mengembalikan keimanan yang adakala tenggelam dan ada kala sepi
menerbitkan semangat jiwa nurani
timbul semangat tun fatimah ini
agar segala keimanan akan senantiasa tersemat di hati
tidak lain hanyalah untuk mu illahi

akan aku pegang amanah ini
amanah yang dilahirkan bersama Adam kedunia ini
semangat para nabi akan menebal di hati
tidak akan kugusar walau seinci
cuma ketakutan aku bersendiri
menghadapi ujian ini

tapi

ku yakin aku tidak bersendiri
akan ku pegang segala janji
yang telah ku jadikan tiang didalam hati
dan akan kutegakkan dikala masa menanti
dihadapan mu ya illahi

ku pegang segala janji
kerana engkau tidak memungkiri
aku tidak akan berpatah lagi
ku buat ini semua hanyalah untuk dirimu illahi
hanya kau yang mengetahui
kenapa aku jadi begini...

YA ALLAH

berilah kekuatan pada hambamu ini
kekuatan yang luarbiasa yang selalu kau beri
pada hamba-hambamu yang kau sayangi
dan kepada mereka yang kau kasihi

tidak akan sia-sia airmata ini
kerana ianya tumpah untukmu bukan hanya sekali
jadilah dikau saksi kepada peristiwa ini
hatiku kau kunci hanya untuk mu illahi

Nukilan rasa
Zuraini Zahari




No comments:

Post a Comment