Thursday, April 11, 2013

Surah Ghafir Ayat 40

Doa untuk hari ini...apabila aku membuka alquran dan mengharapkan doa untuk hari ini....inilah ayat yang keluar sebagai peringatan untuk ku dan untuk orang2 yang beriman ke jalan Allah..





ceramah dari ustaz Nizam tadi baru membincangkan isu-isu semasa tentang pemilihan pemimpin. Pilihanraya sudah hampir dan tanggungjawab kita sebagai rakyat harus kita jalankan dengan sebaik mungkin. Tidak kiralah siapa yang kita pilih yang penting kita tahu apa jawapan yang harus kita berikan di hadapan Allah swt kelak apabila ditanya kenapa kita memilih pemimpin itu sebagai pemimpin kita. Kerana amaran Allah swt itu jelas dan kita kena peka dan senantiasa berhati-hati dengan amaran tersebut.

Berjihad lah ke jalan Allah swt dengan apa cara sekalipun semuga Allah swt redha dengan apa yang kita buat. Bersatulah kita semua yang beriman dengan iman yang kukuh kepada Allah swt dan minta dan pohonlah dari Allah swt agar kita dapat membuat pemilihan yang terbaik untuk agama,  bangsa dan negara kita, semuga kita berada di jalan yang benar.

Janganlah kita berbalah sesama kita kerana perbalahan itu amat disukai oleh iblis dan inilah cara yang terbaik untuk iblis memecah belahkan bangsa kita dan iman kita.  Perbalahan diantara kita hanya menjerumuskan kita kepada jurang perbezaan yang semakin luas dan secara tidak langsung menenggelamkan kita ke arus dan jalan yang tidak sepatutnya kita lalui.

Surah Ghafir ini jelas menerangkan tentang perlakuan ahli neraka yang serupa dengan penghuni dunia masa kini. Walaupun sedang berada di dalam seksaan yang Allah swt timpakan pada mereka, TETAP sifat kesombongan dan takbur manusia itu masih ada. Memang layaklah orang-orang begini menjadi ahli neraka. Nauzubillahiminzalik...semuga Allah swt menjauhkan kita dan melindungi kita dari terjerumus kedalam lingkungan ahli neraka..

INGATLAH!

Allah swt amat benci kepada manusia yang bersifat takbur dimana sifat itu bukan milik kita tetapi berada didalam diri kita yang bergelar manusia.

Berhati-hatilah. wahai manusia semuga kita semua tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi.


No comments:

Post a Comment